Generelle vilkår og betingelser

Artikel 1 - Definitioner
I disse vilkår forstås følgende:

  • Fortrydelsesret: Perioden, inden for hvilken forbrugeren kan gøre brug af sin ret til at fortryde aftalen.
  • Forbruger: Den fysiske person, der ikke handler som led i udøvelsen af et erhverv eller en virksomhed og indgår en fjernsalgsaftale med virksomheden.
  • Dag: Kalenderdag.
  • Løbende aftale: En fjernsalgsaftale, der vedrører en række produkter og/eller tjenester, hvor leverings- og/eller betalingsforpligtelsen er fordelt over tid.
  • Holdbart medium: Enhver metode, der gør det muligt for forbrugeren eller virksomheden at opbevare information rettet personligt til dem, på en måde der muliggør fremtidig adgang og uændret gengivelse.
  • Virksomhed: Den fysiske eller juridiske person, der tilbyder produkter og/eller tjenester til forbrugere via fjernsalg.
  • Fjernsalgsaftale: En aftale, der indgås som led i et organiseret system for fjernsalg af produkter og/eller tjenester, hvor aftalen udelukkende indgås ved brug af en eller flere metoder til fjernkommunikation.
  • Metoder til fjernkommunikation: Midler, der kan bruges til at indgå en aftale uden, at forbruger og virksomhed er fysisk til stede på samme sted.
  • Generelle vilkår: De aktuelle generelle vilkår for virksomheden.

Artikel 2 - Fortrydelsesret
Forbrugeren har ret til at fortryde aftalen inden for 14 dage uden at angive en årsag.

  • I fortrydelsesperioden skal forbrugeren behandle produktet og emballagen med omhu.
  • Hvis forbrugeren gør brug af sin fortrydelsesret, skal produktet returneres med alt medfølgende tilbehør og, hvis muligt, i original stand og emballage i overensstemmelse med rimelige instruktioner fra virksomheden.

Artikel 3 – Anvendelse
Disse generelle vilkår gælder for ethvert tilbud fra virksomheden samt enhver fjernsalgsaftale og ordre mellem virksomheden og forbrugeren.

  • Inden aftalen indgås, stilles teksten til disse vilkår til rådighed for forbrugeren. Hvis dette ikke er muligt, oplyses det, hvor vilkårene kan findes, og at de vil blive sendt gratis efter anmodning.
  • Hvis aftalen indgås elektronisk, leveres teksten til disse vilkår elektronisk på en måde, der gør det nemt for forbrugeren at gemme dem på et holdbart medium.

Artikel 4 – Tilbud

  • Hvis et tilbud har en begrænset gyldighedsperiode eller særlige betingelser, vil dette fremgå tydeligt.
  • Tilbuddet er uforpligtende, og virksomheden forbeholder sig ret til at ændre eller tilpasse tilbuddet.
  • Tilbuddet indeholder en nøjagtig beskrivelse af produkterne og/eller tjenesterne. Billeder er repræsentative og viser produkterne og/eller tjenesterne præcist.

Artikel 5 – Aftalen
Aftalen indgås, når forbrugeren accepterer tilbuddet og opfylder de angivne betingelser.

  • Hvis aftalen indgås elektronisk, bekræfter virksomheden straks modtagelsen af accepten.
  • Virksomheden træffer passende tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger ved elektroniske overførsler af data.

Artikel 6 – Fortrydelsesret
Ved køb af produkter har forbrugeren mulighed for at ophæve aftalen uden at angive en grund inden for 14 dage. Denne fortrydelsesfrist begynder dagen efter modtagelsen af produktet af forbrugeren eller en repræsentant, der er udpeget af forbrugeren og meddelt virksomheden.
I fortrydelsesperioden skal forbrugeren håndtere produktet og emballagen omhyggeligt. Forbrugeren må kun pakke produktet ud eller bruge det i det omfang, der er nødvendigt for at vurdere, om han ønsker at beholde produktet. Hvis forbrugeren gør brug af sin fortrydelsesret, skal han returnere produktet med alt medfølgende tilbehør og – hvis det er muligt – i den originale tilstand og emballage til virksomheden i henhold til de rimelige og klare instruktioner fra virksomheden.

Hvis forbrugeren ønsker at gøre brug af sin fortrydelsesret, skal han meddele dette til virksomheden inden for 14 dage efter modtagelsen af produktet. Meddelelsen skal gives skriftligt, fx via e-mail. Efter at have meddelt ønsket om at benytte fortrydelsesretten, skal forbrugeren returnere produktet inden for 14 dage. Forbrugeren skal kunne dokumentere, at produktet er returneret rettidigt, for eksempel med en kvittering for afsendelse. Hvis forbrugeren ikke har meddelt sit ønske om at benytte fortrydelsesretten eller returneret produktet inden for de angivne frister, er købet bindende.


Artikel 7 – Omkostninger ved fortrydelse
Hvis forbrugeren benytter sin fortrydelsesret, er omkostningerne ved returnering af produktet for forbrugerens regning. Hvis forbrugeren allerede har betalt et beløb, vil virksomheden refundere dette hurtigst muligt, dog senest inden for 14 dage efter modtagelse af fortrydelsen, forudsat at produktet er modtaget retur af virksomheden eller dokumentation for fuldstændig returnering er fremlagt.


Artikel 8 – Udelukkelse af fortrydelsesretten
Erhvervsdrivende kan udelukke fortrydelsesretten for forbrugeren for produkter som beskrevet i stk. 2 og 3. Udelukkelsen af fortrydelsesretten gælder kun, hvis erhvervsdrivende tydeligt har angivet dette i tilbuddet, eller i det mindste rettidigt før aftalens indgåelse. Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun mulig for produkter:
a. som er fremstillet af erhvervsdrivende i henhold til specifikationer fra forbrugeren;
b. som tydeligt har en personlig karakter;
c. som på grund af deres natur ikke kan returneres;
d. som hurtigt kan forringes eller blive forældede;
e. hvis pris er afhængig af udsving på finansmarkederne, som erhvervsdrivende ikke har indflydelse på;
f. for enkeltstående aviser og tidsskrifter;
g. for lyd- og videooptagelser og computersoftware, hvor forbrugeren har brudt forseglingen;
h. for hygiejneprodukter, hvor forbrugeren har brudt forseglingen.

Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun mulig for tjenester:
a. der vedrører indkvartering, transport, restaurationsvirksomhed eller fritidsaktiviteter, der skal udføres på en bestemt dato eller inden for en bestemt periode;
b. hvor leveringen med forbrugerens udtrykkelige samtykke er begyndt, inden fortrydelsesfristen er udløbet;
c. der vedrører væddemål og lotterier.


Artikel 9 – Prisen
I løbet af den gyldighedsperiode, der er nævnt i tilbuddet, forhøjes priserne på de tilbudte produkter og/eller tjenester ikke, medmindre prisændringer skyldes ændringer i momssatserne.

I modsætning til det foregående stykke kan erhvervsdrivende tilbyde produkter eller tjenester, hvis priser er bundet til udsving på finansmarkederne, som erhvervsdrivende ikke har indflydelse på, med variable priser. Denne afhængighed af udsving og det faktum, at eventuelt angivne priser er vejledende, nævnes i tilbuddet.

Prisforhøjelser inden for 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis de skyldes lovbestemmelser eller bestemmelser. Prisforhøjelser fra og med 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis erhvervsdrivende har aftalt dette og:
a. disse skyldes lovbestemmelser eller bestemmelser; eller
b. forbrugeren har ret til at opsige aftalen fra den dag, hvor prisforhøjelsen træder i kraft.

Alle priser er med forbehold for tryk- og skrivefejl. Der tages ikke ansvar for konsekvenserne af tryk- og skrivefejl. Ved tryk- og skrivefejl er erhvervsdrivende ikke forpligtet til at levere produktet til den fejlagtige pris.


Artikel 10 – Overensstemmelse og Garanti
Erhvervsdrivende garanterer, at produkterne og/eller tjenesterne opfylder aftalen, de i tilbuddet anførte specifikationer, de rimelige krav til kvalitet og/eller brugbarhed samt de lovbestemmelser og/eller offentlige forskrifter, der gælder på datoen for aftalens indgåelse. Hvis det er aftalt, garanterer erhvervsdrivende også, at produktet er egnet til andet end normalt brug.

En garanti, der gives af erhvervsdrivende, producent eller importør, påvirker ikke de lovbestemte rettigheder og krav, som forbrugeren kan gøre gældende over for erhvervsdrivende i henhold til aftalen. Eventuelle mangler eller forkert leverede produkter skal meddeles skriftligt til erhvervsdrivende inden for 14 dage efter levering. Produkterne skal returneres i original emballage og i ny stand.

Garantiperioden for erhvervsdrivende svarer til fabriksgarantiperioden. Erhvervsdrivende er dog aldrig ansvarlig for produkternes endelige egnethed til en individuel anvendelse af forbrugeren, ej heller for eventuelle råd om brugen eller anvendelsen af produkterne.

Garantien gælder ikke, hvis:

  • Forbrugeren selv har repareret og/eller ændret de leverede produkter eller har fået dem repareret og/eller ændret af tredjeparter;
  • De leverede produkter er udsat for unormale forhold eller på anden måde er blevet behandlet uforsigtigt eller i strid med erhvervsdrivendes anvisninger og/eller anvisningerne på emballagen;
  • Manglerne helt eller delvist skyldes krav, som myndighederne har stillet eller vil stille med hensyn til arten eller kvaliteten af de anvendte materialer.

Artikel 11 – Levering og Udførelse
Erhvervsdrivende vil udvise størst mulig omhu ved modtagelse og udførelse af ordrer på produkter.

Med forbehold af det, der er angivet i artikel 4 i disse generelle vilkår og betingelser, vil erhvervsdrivende udføre accepterede ordrer med passende hastighed og senest inden for 30 dage, medmindre forbrugeren har accepteret en længere leveringstid.

Hvis leveringen forsinkes, eller hvis en ordre ikke kan udføres eller kun delvist kan udføres, vil forbrugeren modtage besked herom senest 30 dage efter, at ordren er afgivet. I så fald har forbrugeren ret til at ophæve aftalen uden omkostninger og ret til eventuel kompensation.

Ved ophævelse i henhold til det foregående afsnit vil erhvervsdrivende refundere det beløb, som forbrugeren har betalt, så hurtigt som muligt, dog senest inden for 14 dage efter ophævelsen.

Hvis levering af et bestilt produkt viser sig at være umuligt, vil erhvervsdrivende bestræbe sig på at stille en erstatningsvare til rådighed. Ved leveringen vil det tydeligt og forståeligt blive meddelt, at der leveres en erstatningsvare. For erstatningsvarer kan fortrydelsesretten ikke udelukkes.

Omkostningerne ved en eventuel returnering bæres af erhvervsdrivende. Risikoen for beskadigelse og/eller tab af produkter ligger hos erhvervsdrivende indtil det øjeblik, hvor de leveres til forbrugeren eller en på forhånd udpeget og til erhvervsdrivende meddelt repræsentant, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt.


Artikel 12 – Varige transaktioner: varighed, opsigelse og forlængelse

Opsigelse
Forbrugeren kan til enhver tid opsige en aftale, der er indgået på ubestemt tid, og som har til formål regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenester, med overholdelse af de aftalte opsigelsesregler og en opsigelsesfrist på højst én måned.
Forbrugeren kan til enhver tid opsige en aftale, der er indgået for en bestemt periode, og som har til formål regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenester, mod slutningen af den bestemte periode med overholdelse af de aftalte opsigelsesregler og en opsigelsesfrist på højst én måned.

Forbrugeren kan de ovenfor nævnte aftaler:

  • til enhver tid opsige uden at være begrænset til opsigelse på et bestemt tidspunkt eller i en bestemt periode,
  • opsige på mindst samme måde, som aftalen blev indgået,
  • altid opsige med samme opsigelsesfrist, som virksomheden har for sig selv.

Forlængelse
En aftale, der er indgået for en bestemt periode, og som har til formål regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenester, må ikke stiltiende forlænges eller fornyes for en bestemt periode.
I modsætning hertil kan en aftale, der er indgået for en bestemt periode, og som har til formål regelmæssig levering af dagblade, nyhedsblade og ugeblade, stiltiende forlænges for en bestemt periode på maksimalt tre måneder, hvis forbrugeren kan opsige den forlængede aftale ved udgangen af forlængelsesperioden med en opsigelsesfrist på højst én måned.

En aftale, der er indgået for en bestemt periode, og som har til formål regelmæssig levering af produkter eller tjenester, kan kun stiltiende forlænges på ubestemt tid, hvis forbrugeren til enhver tid kan opsige med en opsigelsesfrist på højst én måned og højst tre måneder, hvis aftalen omfatter regelmæssig, men mindre end månedlig, levering af dagblade, nyhedsblade og ugeblade.

En aftale med begrænset varighed, der har til formål regelmæssig introduktionslevering af dagblade, nyhedsblade og ugeblade (prøve- eller introduktionsabonnement), forlænges ikke stiltiende og ophører automatisk efter prøve- eller introduktionsperioden.

Varighed
Hvis en aftale har en varighed på mere end et år, kan forbrugeren til enhver tid opsige aftalen efter et år med en opsigelsesfrist på højst én måned, medmindre rimelighed og retfærdighed forhindrer opsigelse før udløbet af den aftalte periode.


Artikel 13 – Betaling
Medmindre andet er aftalt, skal de beløb, som forbrugeren skylder, betales inden for 7 arbejdsdage efter begyndelsen af fortrydelsesfristen som nævnt i artikel 6, stk. 1.
Ved en aftale om levering af en tjeneste starter denne frist, når forbrugeren har modtaget bekræftelsen på aftalen.

Forbrugeren har pligt til straks at informere virksomheden om eventuelle fejl i angivne betalingsoplysninger.
I tilfælde af manglende betaling fra forbrugeren har virksomheden, med forbehold af lovbestemte begrænsninger, ret til at opkræve rimelige omkostninger, som forbrugeren forudgående er blevet informeret om.


Artikel 14 – Klageprocedure
Klager vedrørende udførelsen af aftalen skal indgives skriftligt til virksomheden inden for 7 dage efter, at forbrugeren har opdaget manglen, og de skal være fyldestgørende og tydeligt beskrevet.

Klager, der indgives til virksomheden, besvares inden for 14 dage fra modtagelsesdatoen. Hvis en klage kræver en længere behandlingstid, vil virksomheden inden for 14 dage give en kvittering og en indikation af, hvornår forbrugeren kan forvente et mere detaljeret svar.

Hvis en klage ikke kan løses i gensidig forståelse, opstår der en tvist, der er omfattet af tvistbilæggelsesproceduren. En klage fritager ikke virksomheden for dens forpligtelser, medmindre virksomheden skriftligt meddeler andet.

Hvis klagen findes berettiget af virksomheden, vil virksomheden efter eget valg enten erstatte eller reparere de leverede produkter uden beregning.


Artikel 15 – Tvister
Aftaler mellem virksomheden og forbrugeren, der er omfattet af disse generelle vilkår og betingelser, er udelukkende underlagt dansk lovgivning, også hvis forbrugeren bor i udlandet.